söndag 7 februari 2010

Kan PDK kanske vara....?

Ur innehållet ifrån UNESCO's "Competency standards for teachers" har jag summerat det så här:
Att jag som lärare/pedagog ska ha en kunskapsgrund inom data (teknologi) och att jag ska kunna inspirera och motivera elever/barn.
Att de ska skaffa sig kunskap och förstå vinsten i att kunna.
Att jag som pedagog är medveten om att de lär på olika vis och kan erbjuda flera sätt att lära på.
Att våga och vilja.
Att inse vilka otroliga redskap de digitala verktygen är som vi kan använda oss av i många sammanhang, att väva in i övrig verksamhet.
Att det är framtid att ha digital kompetens.

I dokumentet Hirtz & Harper fastnade jag för denna mening:
"Motivate learners because
without motivation
learning is unlikely to occour"

Min översättning lyder:
"Motivera de studerande
för utan motivation är lärande omöjligt"!

Vi kan "lotsa" barnen in i vår tekniska, digitala datoriserade samhällep på många olika vis, vår inställning och våra resurser har en betydande roll men det är viktigt att vi har en tanke med det vi gör och att barnen visar intresse och glädje.

Hälsn. Liselott (Lotta)

2 kommentarer:

  1. Hej Lotta.
    vilken bra sammanfattning av PDK Jättebra! Att vi som pedagoger kan väva in det tekniska, att vi har en kunskap om att använda oss av dessa verktyg.
    Men så viktigt som du skriver att kunna motivera barnen /elever för utan motivation inget lärande. Det är ju faktiskt så att om det inte finns intresse från "studentens" sida eller glädje i att lära sig så lärs inget. Och vi är viktiga förebilder även här.

    SvaraRadera
  2. Bra sammanfattning av PDK!
    Det du skrev om att vi som pedagoger ska inse vilka otroliga redskap de digitala verktygen är som vi kan använda oss av i många sammanhang, att väva in i övrig verksamhet tycker jag är viktigt.

    SvaraRadera